Server Side Tracking GA4 en Meta
Vanaf 2023 is het langzaamaan werkelijkheid aan het worden, third-party cookies gaan gefaseerd verdwijnen! Grote spelers zoals Google en Facebook zijn al langere tijd bezig met het afbouwen van browserside of clientside metingen. Deze ontwikkelingen zorgen voor nieuwe uitdagingen voor online marketeers.
De oplossing is het inzetten van server side tagging met bijvoorbeeld Google Cloud of Taggers. In combinatie met Google Tag Manager kun je vervolgens diverse tags instellen op basis van toestemming van de websitebezoeker.
Denk aan je GA4 tags, Google Ads conversies en Remarketing of Facebook Conversion API Events. Bij KooyGrow verzorgen we de integratie van first-party tracking voor bijvoorbeeld GA4, Meta platformen en andere marketingtools.
Help mij met serverside tagging
Minder meten is minder weten
Door privacy restricties van bijvoorbeeld Safari en Google Chrome worden er steeds minder events geregistreerd via de oude browserside (third-party tracking). Na de installatie van server side tagging zie je meer events terugkomen in je kanalen zoals GA4 en Facebook advertising.
De redenen dat browserside tracking minder goed gaat werken zijn het directe gevolg van privacy aanpassingen bij grote platforms.
Bijvoorbeeld de updates van IOS waarbij IPhones en Macbooks veel minder data gaan vrijgeven. Door zelf data te gaan verzamelen kun je via een server alsnog data gaan doorschieten of gebruiken voor je eigen interne rapportages.
Praktijkvoorbeelden server side tagging
Om direct in het resultaat te duiken, wat je wil bereiken met serverside tagging!
In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen browserside (blauwe lijn) en server side (lichtblauwe lijn binnen een Meta advertentieaccount. Deze data is belangrijk voor je online marketing als je bijvoorbeeld veel gebruik maakt van Facebook of Instagram advertising.

Meting GTM vs GTM Serverside Tracking
Andere voorbeelden zijn de metingen tussen normale GTM en Serverside GTM. Afhankelijk van de website zijn er verschillen tussen een aantal % en +20%.
Oplossing: integratie server side tagging
De server side tagging oplossing is in te stellen via diverse tools waaronder Taggers of via de Google Cloud.
In combinatie met Google Tag Manager kun je bijvoorbeeld de Conversion API van Meta instellen of verbeterde metingen voor Google Analytics 4 laten draaien.