Server Side Tagging GA4 en Facebook

Vanaf 2024 wordt het werkelijkheid, third-party cookies gaan gefaseerd verdwijnen! Grote spelers zoals Google en Facebook zijn al sinds 2020 bezig met het afbouwen van browserside tagging. Deze ontwikkelingen zorgen voor nieuwe uitdagingen voor marketeers.

De oplossing is het inzetten van server side tagging met bijvoorbeeld Google Cloud en Google Tag Manager of een externe first-party datatool. Bij KooyGrow verzorgen we de integratie van first-party tracking voor bijvoorbeeld GA4, Meta platformen en andere marketingtools.

Help mij met serverside tagging

Praktijkvoorbeeld server side tagging

Om direct in het resultaat te duiken, wat je wil bereiken met serverside tagging!

In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen browserside (blauwe lijn) en server side (lichtblauwe lijn binnen een Meta advertentieaccount.


Deze data is belangrijk voor je online marketing als je bijvoorbeeld veel gebruik maakt van Facebook of Instagram advertising.

Serverside tagging voorbeeld

Door privacy restricties van bijvoorbeeld Safari en Google Chrome worden er steeds minder events geregistreerd via de oude browserside (third-party tracking). Na de installatie van server side tagging zie je meer events terugkomen in je kanalen zoals GA4 en Facebook advertising.

Mindere tracking

De redenen dat browserside tracking minder goed gaat werken zijn het directe gevolg van privacy aanpassingen bij grote platforms. 


Bijvoorbeeld de updates van IOS waarbij IPhones en Macbooks veel minder data gaan vrijgeven.


Door zelf data te gaan verzamelen kun je via een server alsnog data gaan doorschieten of gebruiken voor je eigen interne rapportages.

Oplossing: integratie server side tagging

De server side tagging oplossing is in te stellen via diverse tools waaronder taggers, stape of via de Google Cloud.


In combinatie met Google Tag Manager kun je bijvoorbeeld de Conversion API van Meta instellen of verbeterde metingen voor Google Analytics 4 laten draaien.

Share by: