30 B2B leads per maand met een whitepaper

Als organisatie met B2B klanten wil je graag groeien door nieuwe klanten. Dit betekent dat je meer aanvragen moet realiseren via bestaande kanalen of juist via nieuwe, online kanalen. Dit is echter makkelijker gedacht dan gerealiseerd.


In dit stappenplan laten we zien hoe je meer online B2b leads realiseert.

  • Stap 1: Zichtbaar en vindbaar worden
  • Stap 2: Websitebezoekers optie geven om in contact te komen
  • Stap 3: Inrichting website en mailcampagnes
  • Stap 4: Opvolging van leads


Vindbaar zijn in Google

De eerste stap is vindbaar zijn in Google wanneer je onderzocht hebt voor welke termen je vindbaar wilt zijn.


Om dit te realiseren moet je investeren in een SEO strategie en/of adverteren in Google.


Een belangrijke stap is het in kaart brengen van de zoektermen die jouw bedrijf geld op kunnen leveren.


2 voorbeelden:


“ondernemingsplan laten schrijven”
is bijvoorbeeld een term die mensen zoeken om meer informatie te weten te komen wat er allemaal komt bij het starten van een onderneming.


“Software voor ab testen”
is een vergelijkende zoekopdracht. Mensen zijn hierbij op zoek naar voor- en nadelen van verschillende pakketten.


Door met een zoekwoordenonderzoek deze termen te verzamelen kom je te weten waar jou website vindbaar op moet zijn.

Zichtbaar zijn op LinkedIn

Naast Google kun je met LinkedIn Ads ook zichtbaar zijn op de tijdlijn van je potentiële klanten. Een andere optie is om een bericht te versturen via LinekdIn.


Op basis van jouw selectiecriteria kun je heel scherp bepalen wie wel en niet jouw advertenties te zien krijgt. Bepaal vooraf wie je doelgroep is.


Bijvoorbeeld HR managers uit Zuid-Holland

Eigenaren van eenmanszaken uit de Randstad


Op deze manier krijg je een specifieke doelgroep die je via LinkedIn advertising kunt bereiken.

Op je website

Verkeer naar je website is nummer 1. Vervolgens wil je natuurlijk dat bezoekers in contact komen met je bedrijf via de website. 


Niemand neemt zomaar contact met je op! Zeker in B2B kan het maanden of zelf jaren duren voordat een klant besluit daadwerkelijk jouw diensten te gaan afnemen of je producten te kopen.


Door je website zo relevant mogelijk te maken biedt je jouw potentiële klanten voldoende informatie. Wanneer je website relevant is moet je bezoekers ook een eenvoudig doel geven om in contact te komen.


De stap om zakelijke leads te realiseren is dan een whitepaper of download.


Whitepaper maken

Een whitepaper maken is niet heel moeilijk. Het enige dat je moet hebben is kennis (als het goed is geen probleem) en tijd (mogelijk wel een probleem)


Stap 1 - Verzamel en schrijf content:

Bedenk alle relevante onderwerpen over jouw dienst of product. Schrijf deze uit en combineer hierbij de woorden uit het zoekwoordenonderzoek. Schrijf over de thema’s die mensen zoeken.


Stap 2 - Designen van whitepaper:

Laat de communicatieafdeling of een externe partij jouw informatie verwerken in een mooie powerpoint of Canva presentatie.


Stap 3 - Uploaden als PDF:

Wanneer gereed kun je de Whitepaper uploaden naar je website.

Landingspagina met call to action

Bezoekers van je website moeten de whitepaper downloaden. Zorg dus voor een landingspagina en duidelijke call to actions.


Je landingspagina moet je zo inrichten dat bezoekers een duidelijk optie hebben om je whitepaper te downloaden. Zet dus niet de link naar het formulier onderaan maar begin direct bovenaan. 


De meest gebruikte optie is om een naam en e-mail te vragen van de bezoeker.


Wanneer je ook nog het telefoonnummer gaat vragen heb je kans dat meer mensen afhaken.

Mail automation

Een bezoekers download de whitepaper door de contactgegevens achter te laten.


Geweldig! Je gaat alleen niet handmatig de whitepaper iedere keer versturen.


Hiervoor heb je een mail automation tool nodig, bijvoorbeeld Active Campaing, Hubspot of Mailchimp.

Hierin kun je automatisch ‘flow’ instellen die ervoor zorgen dat de bezoeker direct de whitepaper in de mailbox krijgt.


Vervolgens kun je hierop ook nog vervolgacties op inzetten. Heeft iemand geopend en de whitepaper gelezen? Dan is deze persoon een interessante lead.


Metingen instellen

Belangrijk voor je campagnes is om je metingen in Google Analytics goed in te stellen. Op deze manier krijg je inzichtelijk welk kanaal voor de meeste whitepaper downloads zorgt.

Opvolging leads

De opvolging van je leads kan natuurlijk met mail automation. Zorg dat je relevante informatie kunt bieden aan leads die al de stap genomen hebben om je whitepaper te downloaden.


Wil je al deze stappen effectief uitvoeren of heb je behoefte aan hulp? Schakel dan KooyGrow in!


door Richard Kooy 13 jan., 2022
Linkbuilding voor je website Voor het verbeteren van de SEO van je website is linkbuilding een belangrijke factor. Hoe meer er kwalitatief over je website gesproken wordt door middel van links hoe beter. In de onderstaande casestudy van Ahrefs over linkbuilding kun je duidelijk zien dat het aantal verwijzende domeinen naar je website een belangrijke factor is voor de positie in Google.
door Richard Kooy 06 jun., 2021
Waarom is hoog scoren in Google belangrijk is? Wanneer je geld wilt verdienen met je website is het belangrijk om hoog te scoren in Google. De oriëntatiefase van potentiële klanten begint namelijk vaak via Google. Bijvoorbeeld met deze zoektermen: Wat kosten zonnepanelen? > vraag/antwoord uitvalscherm of knikarmscherm > vergelijking beste wasdroger 2020 > vergelijking / test Natuurlijk kun je adverteren met Google Ads voor deze zoektermen. Voor de lange termijn is het echter verstandig om organisch vindbaar te zijn op belangrijke zoektermen. In onderstaande afbeelding zie je hoe hoger de positie in Google, hoe meer bezoekers je kunt verwachten voor je website.
door Richard Kooy 28 mei, 2021
Een formulier op je website is een belangrijk onderdeel. Via een formulier kunnen potentiële klanten namelijk contact met je opnemen. Het liefst moet het formulier kort, duidelijk en eenvoudig zijn voor je bezoeker. Op deze manier heb je de meeste kans op een succesvolle aanvraag via je website. Een afhaker (iemand die het formulier gaat invullen maar niet verstuurd) wil je natuurlijk voorkomen. Door middel van data kun je achterhalen wat de oorzaak is van afhakers. Hier kun je vervolgens op inspelen door het formulier aan te passen of juist velden weg te laten. Vraag je bijvoorbeeld nog de geboortedatum van je bezoeker? Grote kans dat bezoekers hierop afhaken. In dit artikel zie je een aantal voorbeelden van manieren om het de oorzaak te achterhalen van afhakers.
door Richard Kooy 29 apr., 2020
Vliegen de euro's letterlijk naar Google bij je campagnes? Krijg je wel verkopen maar valt je marge uiteindelijk altijd tegen? Om rendabel Google adverteren moet je wekelijks aandacht besteden aan je Google campagnes. Het liefst adverteer je alleen voor zoekwoorden die ook echt winst opleveren. Hoe je dit doet lees je in de deze blog!
door Richard Kooy 17 apr., 2020
Om meer geld te verdienen met je website of webshop denk je misschien automatisch aan nieuwe campagnes in Google of campagnes op Facebook/Instagram . Hoe meer euro's je hierin stopt hoe meer bezoekers. Logisch toch? Meer omzet met je website of webshop hoeft niet perse te betekenen dat je meer bezoekers moet krijgen. Waarom dan niet? Je bestaande website krijgt bezoekers. Stel je hebt 100 bezoekers per dag. Met een conversiepercentage tussen de 2% en 10% betekent dit dat tussen de 2 en 10 van de 100 bezoekers een: Aankoop doen in je webshop Een brochure aanvragen Een afspraak maken Bellen naar je bedrijf De overige bezoekers haken dus af of stellen de aankoop uit. Wat nou als je van deze 90 bezoekers er nog eens 5 a 10 kunt aanzetten tot een aankoop of aanvraag? Meer omzet dus zonder extra budget voor nieuwe campagnes. In dit artikel laat ik je zien hoe je meer resultaat kunt realiseren met conversie optimalisatie op je bestaande website of webshop!
Meer posts
Share by: