Meer omzet met je website zonder extra bezoekers

Verbeter de pijnpunten van je website = meer omzet met bestaande bezoekers

Om meer geld te verdienen met je website of webshop denk je misschien automatisch aan nieuwe campagnes in Google of campagnes op Facebook/Instagram. Hoe meer euro's je hierin stopt hoe meer bezoekers. Logisch toch?

Meer omzet met je website of webshop hoeft niet perse te betekenen dat je meer bezoekers moet krijgen. 

Waarom dan niet?

Je bestaande website krijgt bezoekers. Stel je hebt 100 bezoekers per dag. Met een conversiepercentage tussen de 2% en 10% betekent dit dat tussen de 2 en 10 van de 100 bezoekers een:

  • Aankoop doen in je webshop
  • Een brochure aanvragen
  • Een afspraak maken
  • Bellen naar je bedrijf
De overige bezoekers haken dus af of stellen de aankoop uit.

Wat nou als je van deze 90 bezoekers er nog eens 5 a 10 kunt aanzetten tot een aankoop of aanvraag?

Meer omzet dus zonder extra budget voor nieuwe campagnes.

In dit artikel laat ik je zien hoe je meer resultaat kunt realiseren met conversie optimalisatie op je bestaande website of webshop!

Conversie optimalisatie op basis van data, niet op je gevoel

Belangrijk voordat je start met conversie optimalisatie is dat je altijd op basis van data je strategie bepaalt. Niet dus op basis van je gevoel een paar kleuren van buttons wijzigen maar eerst op zoek naar de pijnpunten van je website.

Hoe krijg je die in beeld?

Binnen Google Analytics kun je doelen meten. Natuurlijk de aankopen, aanvragen en brochure downloads. Dit noem je ook wel de "harde doelen" van je website.

Binnen je website zijn ook altijd "zachte doelen". Denk hierbij aan de volgende stappen voor een website:
  • Bekijken van landingspagina
  • Scrollen tot het formulier
  • Beginnen met het invullen van het formulier
  • Het formulier verzenden via de verstuurknop
Of voor e-commerce:
  • Bekijken van categorie met producten
  • Productpagina bekijken
  • Productdetails bekijken
  • Product toevoegen aan winkelwagen
  • Winkelwagen bekijken
  • Afrekenpagina bekijken
  • Afrekenpagina invullen
  • Bestelling verzenden via bestelknop
Zoals je ziet meerdere stappen van start tot conversie.

Conversiestappen instellen

Via Google Tag Manager kun je gebeurtenissen instellen op je website. Bijvoorbeeld het toevoegen van producten aan de winkelwagen of het versturen van een formulier. Met Google Analytics kun je vervolgens deze gebeurtenissen instellen als doel. Op deze manier wordt je Google Analytics data uitgebreid met meerdere doelen.

Data analyseren voor conversie optimalisatie

Door deze doelen te presenteren in rapporten kun je per conversiestap zien hoeveel bezoekers er afhaken (de website verlaten bijvoorbeeld). In de onderstaande afbeeldingen zie je hier een paar voorbeelden van.

Als voorbeeld hebben we hier de volgende stappen tot een resultaat (conversie):
  • Formulier zien = stap 1
  • Formulier invullen = stap 2
  • Formulier ingevuld = conversie
Data
Data
Data
Data

Toepassen conversie optimalisatie

Door de data te analyseren kun je goede beslissingen maken voor het verbeteren van je website. Een voorbeeld conclusie uit de data zie je hieronder:

Afhakers op mobiel
In de data uit de afbeeldingen zie je dat er procentueel twee keer zoveel afhakers zijn bij de laatste stap op mobiele apparaten dan bijvoorbeeld bij desktop. Dit betekent dat we op basis van deze data het formulier op mobiel moeten gaan bekijken en testen.

Wanneer we het browser rapport bekijken zie je dat Samsung internet, Android Webview en Safari (In-app) als browser de meeste afhakers hebben. Deze moet je dus meenemen bij het testen en verbeteren.

Verbeterplan
Op basis van de data kun je dus een verbeterplan maken waarbij de focus ligt op mobiel en het formulier.

Bekijk eerst wat je vraagt in het formulier, mogelijk zijn er sommige velden (geboortedatum bijvoorbeeld) die ervoor zorgen dat mensen afhaken. Het kan ook zijn dat de functionaliteit van je formulier niet helemaal goed werkt in een bepaalde browser. Of je mobiele weergave is niet helemaal correct! 

Na enkele verbeteringen kun je binnen een aantal weken zien of het aantal afhakers op mobiel afneemt.

Voorbeelden conversie optimalisatie

Een paar andere voorbeelden van conversie optimalisatie zijn:

Voorbeeld > Wel kijken niet kopen
  • Veel afhakers tussen "productpagina bekijken" en "product toevoegen aan de winkelwagen"
  • Veel afhakers tussen landingspagina bekijken en "invullen van het formulier"

Wanneer je veel afhakers hebt tussen "productpagina bekijken" en "product toevoegen aan de winkelwagen" weet je dat je de opbouw en informatie op je productpagina's onder de loep moet nemen.

Bekijk of het toevoegen aan de winkelwagen op mobiel duidelijk en vooral begrijpelijk is. Of bekijk de laadsnelheid eens en check of je productpagina's wel binnen 3 seconden laden.

Dit geldt ook voor je landingspagina's. Is het duidelijk voor bezoekers welke stappen ze moeten nemen om een aanvraag te doen.

Met software kun je schermopnames maken van bezoekers die je landingspagina of productpagina's bekijken. Bekijk deze opnames en analyseer waardoor bezoekers afhaken.


Voorbeeld > Specifieke bron heeft veel afhakers
  • Veel afhakers vanuit Google Ads in vergelijking met andere bronnen
Een veelgemaakte fout is om je website voor iedere klant op dezelfde manier in te richten. Bijvoorbeeld je Google Ads campagnes inrichten op de homepagina of een andere standaardpagina.

Bezoekers vanuit een Google Ads campagne willen zo snel mogelijk het resultaat voor wat ze zoeken. Zorg er daarom voor dat je bezoekers vanuit Google Ads direct doorstuurt naar de productpagina of categoriepagina. 

Of maak een aparte landingspagina die volledig gaat over het probleem van de bezoeker en de oplossing.

Beginnen met conversie optimalisatie

Voordat je dus gaat beginnen met het verbeteren van je website doorloop je onderstaande stappen:

  • Breng de stappen die een websitebezoeker doorloopt in kaart
  • Meet deze stappen via Google Tag Manager en Google Analytics
  • Analyseer de rapporten en maak actiepunten op basis van de data
  • Verbeter je website op basis van de afhaakmomenten
  • Verdien meer geld met je website of webshop
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je website of webshop? Neem dan contact op met KooyGrow.
door Richard Kooy 13 jan., 2022
Linkbuilding voor je website Voor het verbeteren van de SEO van je website is linkbuilding een belangrijke factor. Hoe meer er kwalitatief over je website gesproken wordt door middel van links hoe beter. In de onderstaande casestudy van Ahrefs over linkbuilding kun je duidelijk zien dat het aantal verwijzende domeinen naar je website een belangrijke factor is voor de positie in Google.
door Richard Kooy 02 dec., 2021
Als organisatie met B2B klanten wil je graag groeien door nieuwe klanten. Dit betekent dat je meer aanvragen moet realiseren via bestaande kanalen of juist via nieuwe, online kanalen. Dit is echter makkelijker gedacht dan gerealiseerd. In dit stappenplan laten we zien hoe je meer online B2b leads realiseert. Stap 1: Zichtbaar en vindbaar worden Stap 2: Websitebezoekers optie geven om in contact te komen Stap 3: Inrichting website en mailcampagnes Stap 4: Opvolging van leads Vindbaar zijn in Google De eerste stap is vindbaar zijn in Google wanneer je onderzocht hebt voor welke termen je vindbaar wilt zijn.
door Richard Kooy 06 jun., 2021
Waarom is hoog scoren in Google belangrijk is? Wanneer je geld wilt verdienen met je website is het belangrijk om hoog te scoren in Google. De oriëntatiefase van potentiële klanten begint namelijk vaak via Google. Bijvoorbeeld met deze zoektermen: Wat kosten zonnepanelen? > vraag/antwoord uitvalscherm of knikarmscherm > vergelijking beste wasdroger 2020 > vergelijking / test Natuurlijk kun je adverteren met Google Ads voor deze zoektermen. Voor de lange termijn is het echter verstandig om organisch vindbaar te zijn op belangrijke zoektermen. In onderstaande afbeelding zie je hoe hoger de positie in Google, hoe meer bezoekers je kunt verwachten voor je website.
door Richard Kooy 28 mei, 2021
Een formulier op je website is een belangrijk onderdeel. Via een formulier kunnen potentiële klanten namelijk contact met je opnemen. Het liefst moet het formulier kort, duidelijk en eenvoudig zijn voor je bezoeker. Op deze manier heb je de meeste kans op een succesvolle aanvraag via je website. Een afhaker (iemand die het formulier gaat invullen maar niet verstuurd) wil je natuurlijk voorkomen. Door middel van data kun je achterhalen wat de oorzaak is van afhakers. Hier kun je vervolgens op inspelen door het formulier aan te passen of juist velden weg te laten. Vraag je bijvoorbeeld nog de geboortedatum van je bezoeker? Grote kans dat bezoekers hierop afhaken. In dit artikel zie je een aantal voorbeelden van manieren om het de oorzaak te achterhalen van afhakers.
door Richard Kooy 29 apr., 2020
Vliegen de euro's letterlijk naar Google bij je campagnes? Krijg je wel verkopen maar valt je marge uiteindelijk altijd tegen? Om rendabel Google adverteren moet je wekelijks aandacht besteden aan je Google campagnes. Het liefst adverteer je alleen voor zoekwoorden die ook echt winst opleveren. Hoe je dit doet lees je in de deze blog!
Meer posts
Share by: