Linkbuilding strategie op een goede manier

Linkbuilding voor je website

Voor het verbeteren van de SEO van je website is linkbuilding een belangrijke factor. Hoe meer er kwalitatief over je website gesproken wordt door middel van links hoe beter.

 

In de onderstaande casestudy van Ahrefs over linkbuilding kun je duidelijk zien dat het aantal verwijzende domeinen naar je website een belangrijke factor is voor de positie in Google.



Uiteraard is er meer dan linkbuilding met de inhoud van je website. Door relevante content aan te bieden is je website interessant voor klanten en daarmee voor Google. Simpel gezegd: mensen hebben een probleem en gebruiken Google voor de oplossing.


Op het gebied van linkbuilding zijn er talloze aanbieders en mogelijkheden. Belangrijk bij je linkbuilding strategie is om te focussen op de kwaliteit van je links. Spamlinks of lage kwaliteit links zijn eerder slecht dan goed voor je SEO.

Linkbuilding tactieken

Om het aantal links naar je website te verhogen met linkbuilding zijn er diverse tactieken.


  1. Blogs plaatsen op relevante websites met een link naar je eigen website
  2. Automatische links door een relevante website
  3. Niet gelinkte verwijzingen claimen

1. Externe blogs plaatsen met een link

Een link van een betrouwbare blog met een hoge SEO waarde biedt veel kansen voor jouw website. Door een link van zo'n soort blog heb je een relevante en betrouwbare link.


Er zijn per onderwerp talloze blogs online te vinden. Belangrijk is dat je checkt of de blog betrouwbaar en voldoende SEO waarde heeft. Met de Ahrefs Authority Checker kun je bijvoorbeeld de 'domein autoriteit checken'.


Is deze hoger dan 20? Dan is de blog meestal betrouwbaar.

backlink
backlink

2. Links door relevantie van je website

Stel jij bent expert in je vakgebied! Door een onderzoek uit te voeren binnen je branche kun je relevante informatie maken die andere websites weer interessant vinden.


Bijvoorbeeld wanneer je actief bent in de verkoop van autoverzekeringen. Door het uitvoeren van een onderzoek naar de beste autoverzekeringen voor jongeren, volwassenen of ouderen kun je een relevant artikel schrijven.


Vervolgens zorg je ervoor dat andere blogs en websites uit de branche dit artikel zien en een link plaatsen naar jouw artikel. Een stap verder is het zoeken van blogs en websites specifiek voor jongeren of volwassenen of ouderen, dus minder specifiek op verzekeringen maar bijvoorbeeld op jongerenblogs.


Voorbeeld 1

Een voorbeeld is de blog leraar24.nl, een website voor leraren die willen groeien in hun vak.


In een artikel over creatieve werkomgevingen linken zij naar een artikel van webinarwinkel.nl, de specialist op webinar gebied.

backlink

In de basis hebben we leraar24.nl en webinarwinkel.nl dus geen overeenkomst. Wel op het onderwerp webinars en digitale werkomgevingen.

Voorbeeld 2

Een ander voorbeeld is die van Verhoeven Vastgoedonderhoud. Een leverancier linkt op haar website naar een projectpagina van dit bedrijf.

Voorbeeld 3

Links vanaf een instantie of organisatie zijn ook waardevol voor je website. Zie onderstaand voorbeeld van RD Interieurbouw keukens op maat.


3. Niet gelinkte verwijzingen claimen

Het vinden en (laten) wijzigen van niet gelinkte verwijzingen. Hoe werkt dat?


Dit betekent dat een website jouw bedrijfsnaam of product noemt in een artikel, blog of pagina. Alleen is er geen link naar je website. Door de beheerder van de website te benaderen kun je vragen of de link als nog toegevoegd kan worden.


Voorbeeld 1

Voor Soffree Makelaardij, de makelaar in Ridderkerk kwamen we een artikel uit een online krant tegen over het bedrijf. In dit artikel was geen fysieke link geplaatst.

Met een domein autoriteit van 39 was dit een mooie kans op een goede link.

Via de website hebben we de redactie van de krant gemaild met het verzoek om de link toe te voegen. Na 3 pogingen is dit uiteindelijk gelukt en is het resultaat een mooie en betrouwbare link.

Voorbeeld 2
Onze klant Dutch Machine Factory is actief in de machinebouw. Ook hier kwamen wij een artikel tegen over het bedrijf. In dit artikel werd geen verwijzing naar de website gemaakt. Door contact op te nemen met de beheerder is een link geplaatst met een goede anchortekst.

Link

Hulp bij Linkbuilding voor je website

Kun je hulp gebruiken bij linkbuilding voor je website? Of wil je een scherpe blik op jouw linkbuilding activiteiten? Neem dan contact met ons op!

door Richard Kooy 02 dec., 2021
Als organisatie met B2B klanten wil je graag groeien door nieuwe klanten. Dit betekent dat je meer aanvragen moet realiseren via bestaande kanalen of juist via nieuwe, online kanalen. Dit is echter makkelijker gedacht dan gerealiseerd. In dit stappenplan laten we zien hoe je meer online B2b leads realiseert. Stap 1: Zichtbaar en vindbaar worden Stap 2: Websitebezoekers optie geven om in contact te komen Stap 3: Inrichting website en mailcampagnes Stap 4: Opvolging van leads Vindbaar zijn in Google De eerste stap is vindbaar zijn in Google wanneer je onderzocht hebt voor welke termen je vindbaar wilt zijn.
door Richard Kooy 06 jun., 2021
Waarom is hoog scoren in Google belangrijk is? Wanneer je geld wilt verdienen met je website is het belangrijk om hoog te scoren in Google. De oriëntatiefase van potentiële klanten begint namelijk vaak via Google. Bijvoorbeeld met deze zoektermen: Wat kosten zonnepanelen? > vraag/antwoord uitvalscherm of knikarmscherm > vergelijking beste wasdroger 2020 > vergelijking / test Natuurlijk kun je adverteren met Google Ads voor deze zoektermen. Voor de lange termijn is het echter verstandig om organisch vindbaar te zijn op belangrijke zoektermen. In onderstaande afbeelding zie je hoe hoger de positie in Google, hoe meer bezoekers je kunt verwachten voor je website.
door Richard Kooy 28 mei, 2021
Een formulier op je website is een belangrijk onderdeel. Via een formulier kunnen potentiële klanten namelijk contact met je opnemen. Het liefst moet het formulier kort, duidelijk en eenvoudig zijn voor je bezoeker. Op deze manier heb je de meeste kans op een succesvolle aanvraag via je website. Een afhaker (iemand die het formulier gaat invullen maar niet verstuurd) wil je natuurlijk voorkomen. Door middel van data kun je achterhalen wat de oorzaak is van afhakers. Hier kun je vervolgens op inspelen door het formulier aan te passen of juist velden weg te laten. Vraag je bijvoorbeeld nog de geboortedatum van je bezoeker? Grote kans dat bezoekers hierop afhaken. In dit artikel zie je een aantal voorbeelden van manieren om het de oorzaak te achterhalen van afhakers.
door Richard Kooy 29 apr., 2020
Vliegen de euro's letterlijk naar Google bij je campagnes? Krijg je wel verkopen maar valt je marge uiteindelijk altijd tegen? Om rendabel Google adverteren moet je wekelijks aandacht besteden aan je Google campagnes. Het liefst adverteer je alleen voor zoekwoorden die ook echt winst opleveren. Hoe je dit doet lees je in de deze blog!
door Richard Kooy 17 apr., 2020
Om meer geld te verdienen met je website of webshop denk je misschien automatisch aan nieuwe campagnes in Google of campagnes op Facebook/Instagram . Hoe meer euro's je hierin stopt hoe meer bezoekers. Logisch toch? Meer omzet met je website of webshop hoeft niet perse te betekenen dat je meer bezoekers moet krijgen. Waarom dan niet? Je bestaande website krijgt bezoekers. Stel je hebt 100 bezoekers per dag. Met een conversiepercentage tussen de 2% en 10% betekent dit dat tussen de 2 en 10 van de 100 bezoekers een: Aankoop doen in je webshop Een brochure aanvragen Een afspraak maken Bellen naar je bedrijf De overige bezoekers haken dus af of stellen de aankoop uit. Wat nou als je van deze 90 bezoekers er nog eens 5 a 10 kunt aanzetten tot een aankoop of aanvraag? Meer omzet dus zonder extra budget voor nieuwe campagnes. In dit artikel laat ik je zien hoe je meer resultaat kunt realiseren met conversie optimalisatie op je bestaande website of webshop!
Meer posts
Share by: