Marge integreren met Google Analytics
Binnen Google Analytics kun je gebruik maken van de standaard kerngetallen (bezoekers, bron/medium, etc). Je kunt echter ook eigen je eigen kerngetallen integreren binnen de Google Analytics omgeving. Dit kan via "berekende statistieken".
Stel je marge is gemiddeld 25%. Hier heb je dan al je kosten vanaf gehaald. De berekening maak je dan als volgt in Google Analytics.
- ( Opbrengst * 0.25 - Advertentiekosten ) = de marge van de verkoop
Bijvoorbeeld:
- (€2500 * 0,25 - €750) = €500,-
Belangrijk is dat je natuurlijk wel al je verkopen meet in Google Analytics. Check dit bij het onderdeel Conversies > E-commerce.
De berekende statistiek kun je instellen via beheer zoals je ziet in onderstaande afbeelding:
Uit deze data kun je achterhalen welke campagnes of zoekwoorden positief bijdragen aan je omzet. Verliesgevende campagnes kun je ook achterhalen.
Google Ads campagnes analyseren en aanpassen
Uit de analyse heb je dus campagnes en zoekwoorden die winstgevend zijn of verlies draaien.
Winstgevende campagnes
Je winstgevende campagnes wil je natuurlijk behouden. In je rapporten kun je per campagnes zien welke zoekwoorden de meeste winst realiseren.
Deze zoekwoorden kun je uitbouwen naar aparte campagnes. Waarom?
Door je meest winstgevende zoekwoorden te splitsen kun je hier heel gericht aandacht aangeven en budget toewijzen.
Wanneer concurrenten meer gaan adverteren voor deze zoekwoorden zul je dit direct merken in het aantal vertoningen, klikken, conversies of een dalende CTR.
De structuur van zo'n campagne per zoekwoord ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Campagne > zoekwoord X | Search
Advertentiegroepen:
- Zoekwoord X | Mobiel
- Zoekwoord X | Desktop
- Zoekwoord X | Tablet
Door te specificeren per apparaat kun je bijvoorbeeld je mobiele advertentiegroepen eenvoudig een hoger bod geven wanneer hier meer winst uitkomt.
Verliesgevende campagnes
Campagnes en zoekwoorden met verlies zul je eerst moeten analyseren en vervolgens verbeteringen testen.
Andere landingspagina
Bekijk bijvoorbeeld het gedrag op de website. Mogelijk haken de bezoekers af doordat je ze laat landen op de verkeerde pagina. Test je campagne een aantal weken met twee verschillende landingspagina's.
Na een aantal weken kun je zien welke landingspagina meer winst realiseert.
Andere advertentieteksten
Je advertentieteksten moet je eigenlijk per maand bekijken en tegenvallende aanpassen. Tegenvallen kan hierbij door het resultaat maar ook door het aantal klikken.
Door je advertentieteksten te herschrijven spreek je een beter publiek aan en worden je campagnes kwalitatief beter.
Kiezen voor positie 4 in plaats van positie 1
Bekijk de zoekwoorden die wel verkopen opleveren maar toch verliesgevend zijn.
Bij veel concurrentie zal je meer budget kwijt zijn om een x aantal klikken te realiseren. Hierdoor valt je marge tegen. Probeer daarom om voor deze campagnes of zoekwoorden niet de bovenste positie te pakken maar bijvoorbeeld positie 4.
Deze positie is de laatste Google Ads advertentie bovenaan de pagina. Deze positie kost minder geld.
Zoekwoorden uitsluiten
Heb je zoekwoorden die echt geen winst opleveren na minimaal een aantal maanden adverteren? Dan kun je zoekwoorden uitsluiten. Doe dit echter niet voordat je meerdere verbeteringen getest hebt!
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je rendement met Google Ads? Neem dan contact op met KooyGrow!